Na zaproszenie rządowego programu NIEPODLEGŁA i Burmistrza Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy Pana Wojciecha Zabłockiego we współpracy z Bazyliką Katedralną Św. Michała Archanioła i Św. Floriana Męczennika w Warszawie Warszawska Orkiestra Symfoniczna „SONATA” im. Bogumiła Łepeckiego zaprezentuje symfonię h-moll op. 24 Polonia Ignacego Jana Paderewskiego - 30 września 2018 r. o godz. 19.00 nadzwyczajnym koncertem symfonicznym inaugurującym festiwal - Praska Jesień w Świątyniach dedykowany narodowym obchodom 100-lecia odzyskania niepodległości.
Koncert jest realizowany pod honorowym Patronatem J.Eks. Księdza Biskupa Romualda Kaminskiego - Ordynariusza Diecezji Warszawsko- Praskiej .
Fotorelacja w naszej galerii.
Prezes Zarządu Fundacji
i Dyrektor Generalny Orkiestry
JACEK ŁEPECKI
Zaprasza na
Nadzwyczajny Koncert Symfoniczny
inaugurujący Festiwal
Praska Jesień w Świątyniach
dedykowany 100 leciu Odzyskania Niepodległości
przez Polskę
W wykonaniu Symfoników
Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej
„SONATA”
im. Bogumiła Łepeckiego
pod dyrekcją Zbigniewa Gracy
Gospodarz Koncertu - Kultura słowa żywego
Dyrektor Generalny Orkiestry Jacek Łepecki
Symfonia h-moll op.24 „Polonia”
Ignacego Jana Paderewskiego
Allegro vivace e molto appasionato Andante con moto Vivace
Bazylika Katedralna św. Michała Archanioła
i św. Floriana Męczennika w Warszawie
ul. Floriańska 3
30 września 2018 r., godz.19.00
IGNACY JAN PADEREWSKI (1860-1941) SYMFONIA h-moll „POLONIA” op. 24
Allegro vivace e molto appasionato Andante con moto Vivace
Symfonia h-moll jedyny utwór Paderewskiego tego rodzaju – to dzieło wieńczące kompozytorski dorobek wybitnego pianisty, patrioty i męża stanu.
Nad tym monumentalnym muzycznym freskiem inspirowanym Powstaniem Styczniowym 1863 Paderewski pracował przez kilka lat. Symfonia „Polonia”, w której kompozytor maluje obrazami muzycznymi historię Polski poczynając od Lechusa 550 r. po czasy współczesne. Wydarzenia historyczne nie są „przedstawione” w partyturze chronologicznie. Wizja obrazów muzycznych u kompozytora była podyktowana stanem emocjonalnym i refleksją w danym momencie, w chwili pisania utworu.
Studiując partyturę stopniowo odkrywa się wartości artystyczne dzieła i obrazy - wydarzenia ściśle związane z naszą historią. W literaturze muzycznej istnieje wiele utworów programowych takich jak: 3 Symfonia „Bohaterska” L. van Beethovena, Symfonia fantastyczna Berlioza, czy obrazki z wystawy M. Mussorgskiego. Wizja programowa tych dzieł jest jednak wynikiem fantazji kompozytora i jest związana z jakimś bohaterem, artysta, dziełami malarskimi. Symfonia Paderewskiego łączy się nierozerwalnie z konkretną rzeczywistością, tragicznymi wydarzeniami mającymi miejsce w Polskiej historii na przestrzeni wieków.
Tworzywem pierwszej części utworu zaczynającej się podniosłym wstępem pełnym smutku i zadumy jest ekspresyjny temat - wiolonczel, fagotów, kontrabasów i tuby, oraz szereg znaczących stale powracających motywów muzycznych.
Na pierwszy plan wysuwa się tutaj patetyczny „motyw przemocy” grany przez tonitruon puzony, wiolonczele i kontrabasy. Zbliżając się do końca tej części utworu w pewnym momencie poczynając od delikatnych ruchów poszczególnych instrumentów (nadzieja na powstanie Polski) powoli zagęszczającej się harmonii, rosnącej dynamiki do maksymalnych brzmień (potyczki i nasilenia powstańcze) niespodziewanie przerywa głos organów (msza za poległych powstańców) aby zakończyć tę część akordem h-moll, jakby wizją kompozytora o niepodległej Polsce, spełniona na mocy Traktatu Wersalskiego 28 czerwca 1919 r.
Odmienny, wyraźnie elegijny charakter ma druga część dzieła – jakby modlitwa za poległych Powstańców. Melodyjny temat klarnetu, który jest podejmowany przez różne instrumenty, poprzedza tajemniczy wstęp kontrabasów i wiolonczel – misteriowo. Całość rozwija się dalej do burzliwego brzmienia wszystkich instrumentów aby zakończyć pogodzeniem się z losem i pytaniem dlaczego? Pozostającym bez odpowiedzi.
W trzeciej części przeżywamy wraz z autorem to, co głęboko odczuwał w sercu i jasno wypowiedział. Tajemniczy z początku niepokój w głuchych szmerach instrumentów smyczkowych, następnie ukazujący się w basach temat osnuty na melodii hymnu narodowego po którym pojawiają się nagle sygnały trąbek. Wzmacniająca się dynamika, chwile otuchy i wiary, wreszcie znowu groźny „motyw przemocy”. Z chaosu groźnych dźwięków wyłania się eksponowany na początku w basach śpiewny temat jakby mistyczny korowód duchów: temat oparty na motywach melodii „Jeszcze Polska nie zginęła”. Korowód duchów znika a na ziemi pozostaje żal, smutek i rozpacz ujęte w niesamowite dźwięki uroczystego marsza żałobnego jakby wizja Powstania Warszawskiego 1 sierpnia1944 r. (przygotowanie i wybuch). Wnet po tym ostatecznym ponurym zwątpieniu następuje pełne nadzieje SURSUM CORDA, obraz jasnej przyszłości świata w wyobraźni kompozytora. Na koniec wspaniała koda łącząca w sobie wszystkie tematy symfonii.
Prawykonanie symfonii odbyło się w grudniu 1908 r. Ogromny sukces jaki, symfonia odniosła w Bostonie zapoczątkował triumf dzieła na estradach Nowego Jorku, Waszyngtonu, Filadelfii, Baltimore, Londynu i Paryża. Prawykonanie polskie miało miejsce we Lwowie w 1910 r. w setną rocznicę urodzin Fryderyka Chopina.
Partnerem Specjalnym koncertu jest Bazylika Katedralna św. Michała Archanioła i św. Floriana Męczennika w Warszawie
Dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA
na lata 2017 - 2021 w ramach Programu Dotacyjnego "Niepodległa".
Wydarzenie jest współfinansowane przez Dzielnice Praga - Północ m.st. Warszawa
Partnerzy Medialni
PROMOTOR
Fundacja Warszawska Orkiestra Symfoniczna „SONATA" im. Bogumiła Łepeckiego