• Polski - Polish
  • Angielski - English

Partners supporting

StartEventsSymfonicznej OrkiestryNadzwyczajny koncert Symfoniczny - Inaugurujący Festiwal " Praska Jesień w Świątyniach " dedykowany 100 leciu Odzyskania Niepodległości przez Polskę - Warszawa 2018

Nadzwyczajny koncert Symfoniczny - Inaugurujący Festiwal " Praska Jesień w Świątyniach " dedykowany 100 leciu Odzyskania Niepodległości przez Polskę - Warszawa 2018

There are no translations available.

niepodlegaNa zaproszenie rządowego programu NIEPODLEGŁA  i  Burmistrza Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy  Pana Wojciecha Zabłockiego   we  współpracy z Bazyliką Katedralną Św.  Michała Archanioła i Św. Floriana Męczennika w Warszawie  Warszawska Orkiestra Symfoniczna „SONATA” im. Bogumiła Łepeckiego  zaprezentuje symfonię h-moll op. 24 Polonia Ignacego Jana Paderewskiego - 30 września  2018  r. o godz. 19.00 nadzwyczajnym koncertem  symfonicznym  inaugurującym  festiwal - Praska Jesień w Świątyniach dedykowany  narodowym obchodom 100-lecia odzyskania niepodległości.

Koncert jest realizowany pod honorowym Patronatem J.Eks. Księdza Biskupa Romualda Kaminskiego - Ordynariusza Diecezji Warszawsko- Praskiej .

Fotorelacja w naszej galerii. 

 

 Wrzesien Ostateczny

 

Prezes Zarządu Fundacji 
i Dyrektor Generalny Orkiestry
JACEK ŁEPECKI

Zaprasza na

Nadzwyczajny Koncert Symfoniczny
inaugurujący Festiwal
Praska Jesień w Świątyniach
dedykowany 100 leciu Odzyskania Niepodległości
przez Polskę

W wykonaniu Symfoników
Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej
„SONATA”
im. Bogumiła Łepeckiego
pod dyrekcją Zbigniewa Gracy 

Gospodarz Koncertu - Kultura słowa żywego
Dyrektor Generalny Orkiestry Jacek Łepecki

Symfonia h-moll op.24 „Polonia”
Ignacego Jana Paderewskiego
Allegro vivace e molto appasionato Andante con moto Vivace

Bazylika Katedralna św. Michała Archanioła
i św. Floriana Męczennika w Warszawie
ul. Floriańska 3
30 września 2018 r., godz.19.00

 

 IGNACY JAN PADEREWSKI (1860-1941) SYMFONIA h-moll „POLONIA” op. 24

Allegro vivace e molto appasionato Andante con moto Vivace

Symfonia h-moll jedyny utwór Paderewskiego tego rodzaju – to dzieło wieńczące kompozytorski dorobek wybitnego pianisty, patrioty i męża stanu.

Nad tym monumentalnym muzycznym freskiem inspirowanym Powstaniem Styczniowym 1863 Paderewski pracował przez kilka lat. Symfonia „Polonia”, w której kompozytor maluje obrazami muzycznymi historię Polski poczynając od Lechusa 550 r. po czasy współczesne. Wydarzenia historyczne nie są „przedstawione” w partyturze chronologicznie. Wizja obrazów muzycznych u kompozytora była podyktowana stanem emocjonalnym i refleksją w danym momencie, w chwili pisania utworu.

Studiując partyturę stopniowo odkrywa się wartości artystyczne dzieła i obrazy - wydarzenia ściśle związane z naszą historią. W literaturze muzycznej istnieje wiele utworów programowych takich jak: 3 Symfonia „Bohaterska” L. van Beethovena, Symfonia fantastyczna Berlioza, czy obrazki z wystawy M. Mussorgskiego. Wizja programowa tych dzieł jest jednak wynikiem fantazji kompozytora i jest związana z jakimś bohaterem, artysta, dziełami malarskimi. Symfonia Paderewskiego łączy się nierozerwalnie z konkretną rzeczywistością, tragicznymi wydarzeniami mającymi miejsce w Polskiej historii na przestrzeni wieków.

Tworzywem pierwszej części utworu zaczynającej się podniosłym wstępem pełnym smutku i zadumy jest ekspresyjny temat - wiolonczel, fagotów, kontrabasów i tuby, oraz szereg znaczących stale powracających motywów muzycznych.

Na pierwszy plan wysuwa się tutaj patetyczny „motyw przemocy” grany przez tonitruon puzony, wiolonczele i kontrabasy. Zbliżając się do końca tej części utworu w pewnym momencie poczynając od delikatnych ruchów poszczególnych instrumentów (nadzieja na powstanie Polski) powoli zagęszczającej się harmonii, rosnącej dynamiki do maksymalnych brzmień (potyczki i nasilenia powstańcze) niespodziewanie przerywa głos organów (msza za poległych powstańców) aby zakończyć tę część akordem h-moll, jakby wizją kompozytora o niepodległej Polsce, spełniona na mocy Traktatu Wersalskiego 28 czerwca 1919 r.

Odmienny, wyraźnie elegijny charakter ma druga część dzieła – jakby modlitwa za poległych Powstańców. Melodyjny temat klarnetu, który jest podejmowany przez różne instrumenty, poprzedza tajemniczy wstęp kontrabasów i wiolonczel – misteriowo. Całość rozwija się dalej do burzliwego brzmienia wszystkich instrumentów aby zakończyć pogodzeniem się z losem i pytaniem dlaczego? Pozostającym bez odpowiedzi.

W trzeciej części przeżywamy wraz z autorem to, co głęboko odczuwał w sercu i jasno wypowiedział. Tajemniczy z początku niepokój w głuchych szmerach instrumentów smyczkowych, następnie ukazujący się w basach temat osnuty na melodii hymnu narodowego po którym pojawiają się nagle sygnały trąbek. Wzmacniająca się dynamika, chwile otuchy i wiary, wreszcie znowu groźny „motyw przemocy”. Z chaosu groźnych dźwięków wyłania się eksponowany na początku w basach śpiewny temat jakby mistyczny korowód duchów: temat oparty na motywach melodii „Jeszcze Polska nie zginęła”. Korowód duchów znika a na ziemi pozostaje żal, smutek i rozpacz ujęte w niesamowite dźwięki uroczystego marsza żałobnego jakby wizja Powstania Warszawskiego 1 sierpnia1944 r. (przygotowanie i wybuch). Wnet po tym ostatecznym ponurym zwątpieniu następuje pełne nadzieje SURSUM CORDA, obraz jasnej przyszłości świata w wyobraźni kompozytora. Na koniec wspaniała koda łącząca w sobie wszystkie tematy symfonii.

Prawykonanie symfonii odbyło się w grudniu 1908 r. Ogromny sukces jaki, symfonia odniosła w Bostonie zapoczątkował triumf dzieła na estradach Nowego Jorku, Waszyngtonu, Filadelfii, Baltimore, Londynu i Paryża. Prawykonanie polskie miało miejsce we Lwowie w 1910 r. w setną rocznicę urodzin Fryderyka Chopina.

 

Partnerem Specjalnym koncertu jest Bazylika Katedralna św. Michała Archanioła i św. Floriana Męczennika w Warszawie

 katedra2

 

niepodlega

Dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA
na lata 2017 - 2021 w ramach Programu Dotacyjnego "Niepodległa".

 

pragaherb   logo stolica wolnoci

Wydarzenie jest współfinansowane przez Dzielnice Praga - Północ m.st. Warszawa

 

Partnerzy Medialni

 informator stolicy logo   logo radio warszawa   mieszkaniec logo

nowa praska   25 lat tvp polonia

logoswiatelit   radio wnet

 

 PROMOTOR

sonata 100px

Fundacja Warszawska Orkiestra Symfoniczna „SONATA" im. Bogumiła Łepeckiego

 

Media Partners

Świat Elit

Baron Media

Przegląd Przemysłowy i Gospodarczy

Kurier365.pl

Plus Biznesu

Businessman Institute

Gość Niedzielny

Niedziela

Warsaw Voice

Businessman.pl

Polska The Times

Newsletter

Chcesz być powiadamiany o nowościach? Zamów newsletter.

Logowanie Orkiestry