Na zaproszenie Zarządu Dzielnicy Praga-Południe m. st. Warszawy kwartet symfoników Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej „SONATA” im. Bogumiła Łepeckiego oraz światowej sławy baryton operowy Pan Andrzej Bator wykonali 3 koncerty świąteczne „ Gloria Polonica Najpiękniejsze Kolędy Polskie”.
- 30 grudnia 2017 r. o godz. 19.15 w Kościele Miłosierdzia Bożego w Warszawie
- 31 grudnia 2017 r. o godz. 13.00 w Kościele Rzymskokatolickim Św. Ojca Pio w Warszawie
- 6 stycznia 2018 r. godz. 19.00 w Kościele św. Wincentego Pallottiego w Warszawie
Kulturę słowa żywego zaprezentował Dyrektor Generalny Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej „SONATA” im. Bogumiła Łepeckiego Pan Jacek Łepecki który przedstawił wprowadzenie do koncertów „ Gloria Polonica Najpiękniejsze Kolędy Polskie”. który wprowadzając w nastrój koncertu opowiedział o historii, roli i znaczeniu Kolęd Polskich dla narodu polskiego.
Nasze chrześcijaństwo realizuje się przede wszystkim w poezji, wielkiej literaturze i pieśniach. Henryk Sienkiewicz, o czym nieczęsto się pamięta, był wielkim apologetą katolicyzmu, Adam Mickiewicz, przy wszystkich życiowo-moralnych problemach także pozostawił po sobie wiersze, które wciąż służyć mogą modlitwie, a Mikołaj Rej dla polskich protestantów pozostaje jednym z najważniejszych ojców reformacji. O Norwidzie, Krasińskim nie ma tu nawet co przypominać, bo każdy niemal Polak ma świadomość religijnego wymiaru ich twórczości. W efekcie polski katolicyzm jest literacki, poetycki, przeniknięty symboliką i emocjami obcymi bardziej racjonalnym wspólnotom zachodnim. Dzięki temu ma jednak w sobie ciepło, które szczególnie emanuje w czasie świąt Bożego Narodzenia.
To ciepło połączone jest jednak najbardziej z głęboką duchową mądrością, co widać w polskich kolędach. Część z nich ukazuje głęboko ludzki i trudny wymiar pierwszych dni Jezusa na ziemi, inne to niewielkie, wyrażone pięknym poetyckim językiem traktaty teologiczne. Tak jest z utworem Franciszka Karpińskiego „Pieśń o narodzeniu Pańskim”, która zapewne bardziej znana jest pod tytułem „Bóg się rodzi, moc truchleje”.
Nawet najbardziej pobieżna analiza treści tej kolędy wprowadza nas w najgłębsze tajemnice chrześcijaństwa. „Moc truchleje” – śpiewamy i jednocześnie wyznajemy, że Wcielenie Boga jest tajemnicą niezrozumiałą, przerażającą aniołów. Stara tradycja chrześcijańska głosiła, że głównym powodem upadku aniołów była niezgoda Najwyższego Archanioła właśnie na wcielenie. Aniołowie, którzy pozostali przy Bogu, zaakceptowali z miłością tę tajemnicę, ale w niczym nie zmienia to faktu, że takie „obnażenie Boga”, Jego rezygnacja z atrybutów boskości, nieskończoności i wcielenie w człowieka musi napełniać grozą i fascynacją (słynne „tremendum et fascinosum”, które według Rudolfa Otto pozostaje zawsze istotą religii).
Historię zbawienia poznać możemy z innych kolęd. „Na Ciebie króle prorocy czekali, a Tyś tej nocy, nam się objawił” – głosi kolęda z przełomu XVIII i XIX w. „Wśród nocnej ciszy”. A w kolędzie „Pójdźmy wszyscy do stajenki” uzupełniamy: „Witaj Jezu ukochany, od Patriarchów czekany, od proroków ogłoszony, od narodów upragniony”. I podobnie jak w przypadku poprzednich kolęd słowa te wprowadzają nas w najgłębsze tajemnice zbawienia, przypominając, że Chrystus został zapowiedziany przez proroków Starego Testamentu, że nauczanie i życie zarówno patriarchów żydowskich, jak i proroków, było wielkim oczekiwaniem na Zbawiciela, i bez Jezusa Chrystusa traci sens. Słowa o narodach także pragnących Pana odsyłają nas do prawdy o naturalnym objawieniu, które sprawiało, że ludzie wszystkich pokoleń i narodów uczciwie szukający Prawdy zawsze docierali, jak trzej królowie, choć czasem nieświadomie, do Boga, który stał się człowiekiem.
„Kolędy nie tylko należą do naszej historii, lecz poniekąd tworzą naszą historię narodową i chrześcijańską. Jest ich wiele, ogromne bogactwo. Od najdawniejszych, staropolskich, do tych współczesnych, od liturgicznych do pastorałek, jak choćby ta, tzw. góralska, której tak bardzo lubimy słuchać: „Oj, Maluśki, Maluśki”. Trzeba, ażebyśmy tego bogactwa nie zagubili. Dlatego też, łamiąc się dzisiaj z Wami opłatkiem wigilijnym, życzę, abyście wszyscy, drodzy Rodacy, czy w kraju, czy też w Rzymie, czy gdziekolwiek na świecie, śpiewali kolędy, rozmyślali nad tym, co one mówią, nad całą ich treścią, i byście w nich odnajdywali prawdę o miłości Boga, który dla nas stał się Człowiekiem”.
ŚWIĘTY JAN PAWEŁ II
Prawdziwą atrakcją koncertu był jednak światowej sławy baryton operowy, kompozytor ,autor tekstów - ambasador kultury polskiej juz na pięciu kontynentach mieszkający na stałe w Nowym Yorku maestro Andrzej Bator.
Pan Andrzej Bator, który zaśpiewał w sposób mistrzowski, nadając wspaniałą autorską interpretację tym przepięknym polskim kolędom .
Należy podkreślić, iż wszystkie kolędy Pan Andrzej Bator zaśpiewał z pamięci, co zasługuje równie mocno na uznanie jednocześnie wnosząc swoja osobowością wielki świat i wspaniałą kreacje aktorską.
Publiczność każdego wieczoru czternaście razy po każdej zaprezentowanej kolędzie nagradzała burzliwymi oklaskami kunszt artystyczny Pana Andrzeja Batora i symfoników kwartetu orkiestry we wszystkich kościołach praskich. Zaś prawdziwa kilkuminutową owacją na stojąco publiczności dziękowała artystom każdorazowo za piękny koncert .
Tę doniosłą w swej wymowie atmosferę koncertów podkreśliło wspólne wspaniałe wykonywanie Przez Pana Andrzeja Batora i publiczność wybranych przez Maestro Najpiękniejszych Kolęd Polskich.
Wszystkie koncerty realizowane w kościołach rzymsko-katolickich w dzielnicy Praga -Południe zgromadziły ponad 2 tysiące publiczności i zostały nagrodzone owacjami na stojąco .
Podsumowania koncertów dokonał z-pca burmistrza dzielnicy Praga-Południe m.st.Warszawa w kościele św. Wincentego Pallottiego w dniu 6 stycznia 2018 r. Warszawie Pan Michał Wieremiejczyk który podziękował Maestro Andrzejowi Batorowi, symfonikom kwartetu orkiestry i dyrektorowi Jackowi Łepeckiemu za wspaniały kunszt artystyczny i kulturę słowa żywego.
W imieniu współgospodarzy koncertów Proboszczów kościołów Miłosierdzia Bożego i Ojca Pio podziękowania skierował do artystów także Proboszcz Parafii św. Wincentego Pallottiego w Warszawie ks. Tomasz Zaczkiewicz który podkreślił iż uczestnicy koncertów mieli wyjątkową sposobność obcowania z wielką sztuką i że zaszczytem było gościć tak wybitnych artystów w Świątyni św. Wincentego Pallottiego.
Na zakończenie Z-pca burmistrza dzielnicy Praga -Południe m.st. Warszawa poinformował iż decyzją zarządu dzielnicy Praga- Południe m.st. Warszawa za wybitne zasługi w promocji kultury polskiej i dziedzictwa narodowego Panu dyrektorowi generalnemu orkiestry Jackowi Łepeckiego został przyznany medal 100 lecia przyłączenia Grochowa, Saskiej Kępy i Gocławia do Warszawy .