Na zaproszenie 6 Proboszczów
Największych Kościołów Warszawy
ks. infułata Zdzisława Króla, proboszcza kościoła Wszystkich Świętych,
ks. prałata Józefa Hassa, proboszcza kościoła Świętego Michała Archanioła,
ks. Jacka Kozuba, proboszcza kościoła Błogosławionego Władysława z Gielniowa,
ks. dr. Jana Sikorskiego, proboszcza kościoła Świętego Józefa,
ks. prałata dr. Zygmunta Uczciwka, proboszcza kościoła Świętego Piotra i Pawła,
ks. biskupa Kazimierza Romaniuka, ordynariusza diecezji praskiej Katedry Praskiej Św. Michała Archanioła i Św. Floriana,
zrealizowany został autorski program dyrektora generalnego orkiestry Jacka Łepeckiego.
Pod honorowym patronatem
Jego Eminencji Ks. Kardynała Józefa Glempa Prymasa Polski
Wszystkie koncerty zostały sfinansowane
Urząd Miasta Warszawy
Warszawska Orkiestra Symfoniczna SONATA im. Bogumiła Łepeckiego
wykonała ponad 60 dzieł muzycznych literatury
niepodległościowo-patriotycznej
opracowanej i zaaranżowanej przez swego patrona Bogumiła Łepeckiego.
Koncertów orkiestry wysłuchało ponad 10 tysięcy mieszkańców Warszawy.
Licznie były reprezentowane federacje, związki,
zrzeszenia weteranów Rzeczpospolitej Polskiej,
warszawskie licea oraz środowiska akademickie ośmiu warszawskich uczelni wyższych.
Przybyli mieszkańcy Pragi Południe, Pragi Północ, Woli, Mokotowa, Śródmieścia oraz innych dzielnic Warszawy,
także władze miasta, władze dzielnic Pragi Południe, Pragi Północ, Woli, Mokotowa i Śródmieścia
oraz wielu znakomitych gości świata kultury, nauki, medycyny, wojska polskiego, policji i straży pożarnej.
Każdy z koncertów był poprzedzony prelekcją historyczną
prof. dr. hab. Mariana Marka Drozdowskiego, prof. Józefa Szaniawskiego oraz dyrektora generalnego Orkiestry Jacka Łepeckiego.
PROGRAM NR 1
I. Polonez „A-dur” Fryderyka Chopina
II. „Wiązanka Pieśni Żołnierskich” w układzie i aranżacji Bogumiła Łepeckiego
Marsz Polonia – muzyka: autor nieznany
„Wyszła na Góreczkę” – muzyka: autor nieznany
„Ułani, ułani malowane dzieci” – muzyka: autor nieznany
„Ojcze z niebios, Boże Panie” – muzyka Stanisław Moniuszko, sł. W. Wolski
Marsz „I Brygada” – muzyka: autor nieznany, sł. T. Biernacki, Hałaciński
„Hanis, moja Haniś” – muzyka: autor nieznany
„Szara piechota” – muzyka L. Łuskino lub B. Lubicz-Zachorski
„Ksiądz mi zakazywał” – muzyka: autor nieznany
„Rozkwitały pęki białych róż” – muzyka M. Słobudzki, słowa K. Soczyński
„Jeszcze jeden mazur dzisiaj”- muzyka F. Tymolski, L.K. Łubiński
„Wszystko mi jedno” – muzyka: autor nieznany
„Wojenko, wojenko” – muzyka: autor nieznany
„Boże, cos Polskę"- muzyka J.P. Solie, słowa A. Feliński
„Maki” – muzyka St. Niewiadomski, słowa K. Makuszyński
Marsz „Piechur” – muzyka: autor nieznany
„Tam na błoniu błyszczy kwiecie” – muzyka W.R Gallenberg
Marsz „Morze, nasze morze” – muzyka i słowa A. Kowalski
„Rota” – muzyka F. Nowowiejski, słowa M. Konopnicka
„Warszawianka 1831 roku”- muzyka K. Kurpiński, sł. C. Delavigne
PROGRAM NR 2
„Wiązanka pieśni legionowych” w układzie Piotra Perkowskiego i aranżacji Bogumiła Łepeckiego
„Pobudka”
„Kadrówka”
„Jak to na wojence ładnie”
„Hej idą strzelcy”
„Siekiera motyka”
„Maryśka”
„Karafijoł”
„Świstak”
„Smutna jest dola ma”
„A. muzyka tirki, tirli”
„Przybyli ułani”
„O mój rozmarynie”
„Marsz strzelców”
„Hasło Wojska Polskiego”
IV. Mazur z opery „Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki
PROGRAM NR 3
Wiązanka „Kwiaty Polskie” Wojciecha Osmańskiego, op. 225 w aranżacji orkiestrowej Bogumiła Łepeckiego
„Polonez”
„Mazur”
„Moderato”
„Andante”
„Moderato”
„Polonez”
„Owczarek” – polska melodia popularna
„Góralskie” – melodia góralska
„Przepióreczka” - polska melodia popularna
„Krakowiak”
„Dwa Bratanki” - polska melodia popularna
„Łobozowanie” - polska melodia popularna
„Mazur”
„Tam na Błoniu” - polska melodia popularna
„Krakowiak”
„Mazur”
„Marsz”
„Polonez”
„Allegro”
„Andante”
„Allegro”
„Obertas”
2. Mazur z op. „Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki
3. „Kujawiak” Henryka Wieniawskiego 4 „Menuet” z op. 14 nr 1 Ignacego Jana Paderewskiego
PROGRAM NR 4
„Wiązanka Pieśni Powstańczych” w opracowaniu Bogumiła Łepeckiego
"Modlitwa Armii Krajowej" - muzyka i słowa A.Kowalski
Pokolenie wojenne doskonale wie, że jest to wersja pieśni-modlitwy, oparta na wspaniałym utworze kpt. Adama Kowalskiego, oficera Wojska Polskiego. W każdym większym oddziale zaczynano dzień tą Modlitwą. Tak było też u „Jędrusiów”. Kiedy zapadał zmierzch i na niebie bezchmurnym rozbłyskiwały gwiazdy, lub kiedy rozjaśniał horyzont blady świt, niosła się echem ta modlitwa nad wierzchołkami sosen i jodeł, a każdy z nas słowami tej modlitwy prosił, aby dożył wolnej Ojczyzny, aby „stała się twierdzą nowej siły”.
"Marsz Mokotowa" - muzyka J. Markowski, słowa M. Jezierski
Jan Markowski należał do ZWZ i w tej organizacji znany był pod pseudonimem-nazwiskiem „Jerzy Molicki”. Jego powstańczy „Marsz Mokotowa” należy do najpiękniejszych pieśni Polski Walczącej. Skomponował go po 20 sierpnia 1944 roku. Słowa napisał pchor. „Karnisz” - Mirosław Jezierski. „Marsz Mokotowa” został przesłany kanałami do Śródmieścia i jako pierwszy wykonał go Mieczysław Fogg, przyjaciel Markowskiego. Od tej pory »Marsz« śpiewany był nieomal w całej Warszawie; niebawem stał się nieoficjalnym hymnem wszystkich powstańców.
„Hej chłopcy” - muzyka i słowa K. Krehelska
Narodzinom piosenki patronował Mokotów oraz organizacja, do której należała „Danuta” (pseudonim Krystyny Krahelskiej) i która w czasie Powstania weszła w skład pułku „Baszta”. Piosenka powstała 1 lub 2 stycznia 1943 r. W drugiej połowie lutego „Danuta” pojechała do Warszawy, by ją zaprezentować na specjalnym koncercie dla harcerzy z „Baszty” w zakonspirowanym mieszkaniu przy ulicy Czernockiego na Żoliborzu. Zdobyła z miejsca ogromną popularność, szczególnie wśród członków Szarych Szeregów i Grup Szturmowych Batalionu „Zośka”. 20 listopada tego roku „Hej, chłopcy” wydrukowana została na łamach wychodzącego w Warszawie podziemnego dwutygodnika harcerskiego „Bądź gotów”, organu „Zawiszy”. To spowodowało, że niebawem rozbrzmiewała także w oddziałach partyzanckich w Puszczy Kampinoskiej i nawet pod Grodnem.
„Kołysanka” - muzyka i słowa St. Magielski
„Serce w plecaku” - muzyka i słowa M. Zieliński
Najpierw był wiersz pod tym samym tytułem. Michał Zieliński napisał go w 1933 r. na konkurs ogłoszony przez gazetę „Żołnierz Polski”. Wiersz został wydrukowany w prasie, a następnie wszedł do wydanego w 1938 roku zbiorku „Wiersze żołnierskie”. Od tego momentu rozpoczyna się narastanie popularności „Serca w plecaku” do melodii skomponowanej również przez kpr. Michała Zielińskiego. Ale pełną i niecodzienną, jak na piosenkę żołnierską, sławę zdobyło „Serce w plecaku” w latach 1939-1945. Śpiewano ją w kraju i za granicami, w wojsku i w oddziałach partyzanckich, a nawet w więzieniach niemieckich i obozach koncentracyjnych. Rozpowszechniła się również w niektórych obozach jenieckich, dokąd ponieśli ją pod koniec 1944 roku powstańcy warszawscy.
„Pałacyk Michla” – muzyka zapożyczona z pieśni „Nie damy Popradowej fali” – autor nieznany, słowa J. Szczepański
W pierwszych dniach Powstania, kiedy zwycięskie walki zgrupowania ppłk. „Radosława” - Jana Mazurkiewicza z niemieckimi czołgami napawały powstańców radością i dawały poczucie wyzwolenia spod nienawistnej okupacji, w czasie chwilowego odpoczynku, 5 sierpnia na ulicy Wolskiej powstała piosenka Batalionu „Parasol”. Autor, pchor. „Ziutek”, skomponował ją w czasie, gdy ze swą drużyną pełnił służbę na terenie Pałacyku Michla. Taki też tytuł dał piosence. Miesiąc później poległ w obronie Starego Miasta. Gorącym propagatorem piosenki Batalionu „Parasol” był Mieczysław Fogg, żołnierz zgrupowania Armii Krajowej ze Śródmieścia. Wprawdzie nie walczył na pierwszej linii, ale za to wędrował od piwnicy do piwnicy, od barykady do barykady i w chwilach, kiedy cichły strzały, gdy nie padały pociski, śpiewał na prowizorycznych, naprędce ustawionych ze stołów estradach. Śpiewał ku pokrzepieniu serc piosenki Polski Podziemnej, śpiewał piosenki żołnierskie, a nawet przedwojenne.
„Piosenka o mojej Warszawie” - muzyka i słowa A. Harris
„Warszawskie dzieci” - muzyka A. Panafiuk, słowaSt. R. Dobrowolski
Pieśń, którą „Goliard”- Stanisław Ryszard Dobrowolski napisał przed wybuchem Powstania, ukazała się 4 lipca 1944 roku na łamach podziemnego dziennika „Demokrata” nr 133. 1 sierpnia utrwalono ją na płycie z zamiarem nadawania w programie, do tej pory konspiracyjnej, a teraz już powstańczej radiostacji „Błyskawica”. Po wojnie doczekała się licznych publikacji. W 1945 r. trafiła na łamy śpiewnika „Idzie żołnierz”, który Bronisław Rutkowski „Korycki”, w latach okupacji szef tajnej grupy kompozytorów AK w Warszawie, a po wojnie emigrant, wydał w Rzymie staraniem Polskiej Ymci.
„Wiązanka Andersowska” w układzie i aranżacji Bogumiła Łepeckiego
„Czerwone maki na Monte Cassino” – muzyka A. Schultz
„Dywizjon 303” – muzyka H. Fajt
„Karpacka brygada” – muzyka i słowa M. Hemar
PROGRAM NR 5
„Wiązanka Patriotyczna” w układzie i aranżacji Bogumiła Łepeckiego
Marsz „Polonia” – muzyka: autor nieznany
Marsz „I Brygada” – muzyka: autor nieznany, słowa T. Biernacki, A. Hałaciński
„Rozkwitały pęki białych róż” – muzyka M. Słobudzki, słowa K. Oczyński
„Jeszcze jeden mazur dzisiaj” – muzyka F. Tymolski, L.K. Łubiński
„Wojenko, wojenko” – melodia ludowa, muzyka: autor nieznany
„Boże, coś Polskę” – muzyka J.P. Solie, słowa A. Feliński, A. Górecki
Marsz „Szara piechota” – muzyka L. Łuskino lub B. Lubicz - Zachorski
„Rota” – muzyka F. Nowowiejski, słowa M. Konopnicka
„Warszawianka 1831 roku” – muzyka K. Kurpiński, słowa C. Delavigne, przekład K. Sienkiewicz
Wszystkie utwory w opracowaniu i aranżacji Bogumiła Łepeckiego